- Jak wygląda proces rozwojowy z końmi?
- Jak można go wykorzystać do pracy z dorosłymi i dziećmi?
- Jaka jest rola facilitatorki_facilitatora w pracy rozwojowej w relacji z końmi?
- Dlaczego doświadczenie, ciekawość, zaangażowanie dobrowolność są składnikami dobrej edukacji?
- Jakie są skutki systemu ocen w edukacji formalnej?
- Dlaczego koniom jest łatwiej wejść w relację z dziećmi niż dorosłymi?
- Czym jest metoda open space, zasada dwóch nóg oraz kim jest życzliwy świadek?
Wspomniane w odcinku strony, materiały:
Daniel Pink “TED: The puzzel of motivation”
Wspomniane w odcinku książki:
- Daniel H. Pink “Drive. Kompletnie nowe spojrzenie na motywację”
- Louv Richard “Ostatnie dziecko lasu. Jak ocalić nasze dzieci przed zespołem deficytu natury”
Louv Richard “Kiedy wzywa nas dzicz. Jak więź ze zwierzętami może zmienić nasze – i ocalić ich – życie” - Louv Richard “Witamina N”
Gościni Odcinka Marta Sikorska
Facylitatorka. Jej główną domeną jest Equine Assisted Learning czyli rozwojowa praca w relacji z końmi dająca głęboki wgląd i możliwość zmiany dla osób i organizacji. Jest członkinią zarządu MiMer Centre – międzynarodowej organizacji edukacyjno-badawczej na rzecz relacji ludzi z końmi. Marta tworzy autorskie programy rozwojowe w oparciu o dwa filary: Porozumienie bez Przemocy i teorię więzi. Z warsztatów, które prowadzi razem ze stadem koni często korzystają rodzice,nauczyciele, liderzy. Jakości, które konie utożsamiają jako gatunek – relacyjność ponad terytorialność, proces ponad cel, współpraca ponad rywalizacją, intuicyjność przed racjonalnością – to w dużej mierze potrzeby współczesnego świata. Razem z Tomkiem Sadzewiczem tworzy Fundację Pasikonie, w ramach której oprócz rozwoju z końmi, dają wsparcie rodzicom oraz profesjonalistom działającym na rzecz dzieci i młodzieży. Od 2015 roku latem i zimą organizują Campy rodzinne, gdzie można zaznać uczącej i wspierającej się wioski.l Marta jest również mamą dwóch dostarczających wrażeń chłopców.